Apua elämään

Elämässä tulee eteen myös sellaista, mitä ei tilattu: onnettomuuksia, rahahuolia, työttömyyttä, ihmissuhdekarikoita, sairauksia.

ÄLÄ JÄÄ YKSIN ONGELMIESI KANSSA!

Kirkon perustehtävä on auttaa ja tukea vaikeuksien keskellä sekä käytännöllisissä asioissa että henkisessä selviämisessä. Vierelläsi kuljetaan vaikean asian läpi. Uskosi syvyyttä ja vahvuutta ei kysellä, eikä sitäkään, oletko kirkon jäsen.
Ota rohkeasti yhteyttä silloin kun tarvitset apua.

Tärkeintä on, ettet jää yksin hautomaan asioita. Puhuminen auttaa aina, älä epäröi ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijään tai ammattiauttajaan.

Myös Palveleva puhelin voi auttaa, kun tuntee tarvetta puhua toisen ihmisen kanssa tai mieltä ahdistaa. Palvelevaan puhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti numeroon 01019-0071,  http://www.evl.fi/palvelevanetti

Mielenterveystoimistosta saat apua, kun masennus tai ahdistus painaa mieltä. http://www.kolari.fi/web/index.php?id=354

Pari- tai perhesuhteiden ongelmissa voi kääntyä perheasiainneuvottelukeskuksen puoleen. Sieltä saa varata ajan keskusteluun perheneuvojan kanssa.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/40D5B401E55B1785C225748000449ACD?OpenDocument&lang=FI

Onko alkoholin tai huumeiden käyttösi karannut käsistä? Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon, jossa voit työntekijän kanssa pohtia tilanteeseen puuttumista. http://www.kolari.fi/web/index.php?id=304

Oletko joutunut rikoksen tai rikosyrityksen kohteeksi tai oletko joutunut rikoksen todistajaksi? Rikosuhripäivustys kuuntelee ja neuvoo. http://www.riku.fi/fi/etusivu

Onko perheessäsi väkivaltaa? Väkivallan uhriksi ei pidä koskaan suostua. Väkivallan tekijäkin tarvitsee apua. Älä piilottele tilannetta, vaan hae apua. http://www.evl.fi/kkh/to/kpk/vaki.htm
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E1D5A313E3FBEFD8C2256BC9003A839D

Seurakunnan diakoniatyö avustaa taloudellisesti ihmisiä, jotka joutuvat tinkimään jokapäiväisestä leivästä. Syitä voivat olla perustoimeentulon riittämättömyys tai äkilliset taloudelliset vaikeudet.
Diakoniatyöntekijälle voit soittaa numeroon 040 - 5752 816.
Ellet heti tavoita työntekijää, voit jättää viestin ja yhteystiedot puhelinvastaajaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia.


Kun kaipaat apua pohtiessasi hyvän elämän tavoitteita tai hakiessasi vastauksia hengelliseen etsintääsi, voit keskustella seurakunnan työntekijän kanssa luottamuksellisesti kaikista mieltä askarruttavista elämän ja uskon kysymyksistä. Hänelle voit uskoa kaikki kivut, pelot, huolet, syyllisyyden ja häpeän. Tarvittaessa työntekijä tulee luoksesi kotiin. Apu on maksutonta.

Seurakunnan työntekijän tekemä sielunhoito eroaa terapiasta Jumala-suhteen vuoksi. Sielunhoidollisen keskustelun erityispiirre on kosketus Jumalan salattuun ja armahtavaan läsnäoloon. Sielunhoitaja toimii Jumalan rakkauden välikappaleena hädässä olevalle ihmiselle. Rippi ja rukous voivat sisältyä sielunhoidolliseen kohtaamiseen.

Sielunhoidollinen yhteys voi syntyä kahden ihmisen välille ajasta ja paikasta riippumatta. Arjen sielunhoitoa on kaikenlainen kohtaaminen ihmisten kesken. Hyvät naapurisuhteet, ystävän vierailu tai kävelylenkki kaverin kanssa hoitavat sieluamme ja auttavat jaksamaan.


"Kun kuljet yksin pimeässä, on Yksi, joka välittää.
Hän vierellä on aina tässä. Hän seuraksesi aina jää.

On apu lähellä, siis älä pelkää! On apu lähempänä kuin luuletkaan.
Siis älä pakene tai käännä selkää, kun kaiken halki sua talutetaan.

Kun olet vailla vastausta, on Yksi, joka kuuntelee.
Hän hoitaa sielun kaipausta, ei hylkää eikä pahaa tee.

Kun toivo katoavan näyttää, ei oljenkortta yhtäkään,
Hän tyhjyytesi hiljaa täyttää. Saat avun Hänen lähellään."

Anna-Mari Kaskinen



Joskus lohduttava sana saattaa löytyä suoraan Raamatusta, esimerkiksi Psalmi 50:15, Johanneksen evankeliumi 3:16 ja Psalmi 103:11-13. Ne kertovat Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan ja siitä, että Hän kuulee rukouksemme.